mrt 25

Homemade pizza – dag 47

door in Nieuw-Zeeland

Aan The West Coast liggen twee beroemde gletsers: de Fox Glacier en de Franz Josef Glacier. De eerstgenoemde hadden we al per tour bekeken, maar om ons beeld compleet te krijgen, hebben we de Franz Josef ook een bezoekje gebracht. Goed dat er informatieborden staan, want de Fox Glacier lijkt, voor leken als wij, identiek. Een klein bochtje onderaan de gletsjer maakt het verschil. Het slechte weer die dag was een reden om snel door te reizen naar Hokitika!

Aangekomen in het hostel kwamen we erachter dat goedkoop reizen altijd een stapje verder kan. Een naamloze jongen was een grote pot spaghetti en acht braadworstjes, gebraden in de olie uit een blikje tonijn, aan het klaarmaken. De zwart aangebakken worstjes (“I like them burned”, aldus mr. Naamloos) en spaghetti werden vervolgens over acht bakjes verdeeld voor de komende week. Porties waarmee wij net onze holle kies kunnen vullen, waren voor deze strijder meer dan voldoende. Eén keer in de week zit hij in een hostel om te koken en te douchen en de rest van de tijd overnacht hij illigaal in een tentje ergens in de natuur. Om de kosten te drukken, gaat hij ook volledig liftend door het land: wat een econoom! ‘s Avonds hebben we een dvd’tje uit de kast gepakt: de topper Forest Gump was aan de beurt. Met tranen in de ogen van zowel euforie als oprechte emotie hebben we ons bed opgezocht.

Hokitika staat bekend om zijn jade, een heldere groene (maar ook zwarte en witte) steen die als juweel wordt gedragen. Toen we de volgende ochtend tien verschillende shops bezocht hadden, stapte Arjan als trotse eigenaar van een witte jade-ketting naar buiten. ‘Strength en determination’ straalt die vent nu uit; ik moet het nog meemaken. Toen we ons scheurmonster weer ingestapt waren om richting Punakaiki te rollen, zagen we onze braadworstenbakker langs de weg duimen. Twintig kilometer verder hebben we onze eerste lifter overboord gezet.

Eenmaal bij ons hostel aangekomen, zijn we met onze luie pens op het strand gaan liggen. De beruchte sandflies waren hier in overvloed aanwezig: vijf op één voet was geen uitzondering, maar toen er één grote doerak op mijn e-reader begon te hoppen en het voor elkaar kreeg om de pagina’s om te slaan, liep de spreekwoordelijke emmer over. Welgeteld 27 bulten op, alleen al, mijn linkervoet en vijf omgeslagen pagina’s gaat de geschiedenisboeken in als de Slag op Rob, 23 maart 2012. Gevolgd op deze gebeurtenis hebben we de Pancake Rocks bezocht. Deze rotsen, die op stapels pannenkoeken lijken, zijn ontstaan door erosie en andere natuurwonderen. Begrijpelijk voor velen, maar voor iemand met gemiddeld een vijf voor aardrijkskunde, zoals ik, één groot raadsel. De honger die de Pancake Rocks veroorzaakt had, moest helaas gestild worden door noodles, aangezien Punakaiki geen supermarkten kent. Na het eten heb ik weer eens lekker gefaald met Presidents and Assholes tegen Arjan en onze twee Nederlandse dormvriendinnetjes om vervolgens goedenacht te zeggen.

De volgende ochtend werd ik wakker van een ontembare drang om mijn urine te lozen. Op de terugweg bleek de deur van de dorm in het slot te zijn gevallen. Aangezien ik het niet over mijn hart kon verkrijgen om iedereen wakker te schreeuwen, heb ik van 7:10 tot 7:50 van een warme douche genoten, de handzeep gebruikt als shampoo en de kleine handdoek kletsnat achtergelaten. Met de handjes gevouwen, hopend binnen te komen, deed een Duitse engel de deur voor mij open. Pfiew! Dezelfde ochtend hebben we één Nederlandse afgezet bij de Pancake Rocks en de andere, mevrouw Kip, in een stadje een tiental kilometer verderop; taxiservice Van den Top-Lokhorst draait op volle toeren.

Op dit moment zitten we in het beste hostel van heel Nieuw-Zeeland. Niet alleen de thee, koffie, melk, appels en bananen zijn gratis; er is zelfs gratis bakijs beschikbaar. Vanille, chocolade, aardbeien en hokey pokey ijsbakken van vier liter stonden op ons te wachten. Een anderhalve bakplaat zelfgemaakte Pizza Funghi en Pizza Hawaii hebben we afgesloten met warme appelcrumble, geserveerd in combinatie met een variatie van verschillende ijssoorten.

Na vanochtend ontbeten te hebben met een stuk overgebleven pizza, hebben we vandaag een vijf uur durende wandeltocht, ook wel trekking, voor de boeg. Hierop volgend gaan we lekker uitrusten in een vulkanische hotspring, waar dit plaatsje bekend om staat. De groeten uit Nieuw-Zeeland.